Lupasin tuossa päivällä, että naputtelen tänne tekstiä keräilykohteestani. Toiset keräävät postimerkkejä, mainoskyniä, mainossytkäreitä tai vaikkapa tulitikkuaskeja.Toiset keräilevät kinder-hahmoja, jotkut kiiltokuvia... jotkut jopa posliinisia sähkötolpan eristeitä. Minä kerään Kalevala koruja ja toki laatikoihini on sitten päätynyt muitakin niiden tapaisia koruja.

En itsekään tarkalleen tiedä mistä tuo lähti. Joskus vuosia sitten sain äidiltäni kultaisen niin sanotun hevosenkenkä-soljen. Se on ensimmäinen Kalevala koruni. Itse ensimmäiseksi olen tainnut ostaa sormuksen, joka löytyy yhä tuoteluettelosta numerolla 1515/1. Seuraavaksi ihastuin kamalasti kolttakoru-sarjan korvakoruihin, jotka kävin ostamassa. Ja niistä se sitten jotenkin lähti.

Pidän Kalevala koruissa niiden historiallisesta ja ajattomasta viestistä. Käytän yhä samanlaisia koruja kuin mitä naiset ovat käyttäneet toista tuhatta vuotta sitten. Eli en kerää niitä pelkästään laatikkoon koristeeksi, vaan ihan käyttöön. Arvostan noissa koruissa myös sitä, että Kalevala korut ovat aina olleet ja tulevat myös olemaan suomalaisia.

Bongailen uusia koruja kokoelmiini nettihuutokaupoista, huutokaupoista ja kirpputoreilta. Niin kuin keräilijät yleensäkin, olen aina onnesta mykkyrällä kun saan sellaisen mitä minulla ei vielä ollut. Viimeisin löytöni on 40-50 luvulta peräisin oleva solki, josta voin laittaa kuvan kun saan hellään hoivaani.

Tässä teille muuten kuva, jossa on OSA kokoelmastani.
1348106.jpg

Minulla on korujen lisäksi myös erilaisia vanhoja (ja uusia) esitteitä Kalevala koruista. Minulla on esimerkiksi alkuperäinen versio vuoden 1947 koruluettelosta (nykyään tuota saa näköispainoksenakin), kauppiaskansio -70 luvulta sekä voimassa oleva kauppiaskansio. Olen myös magneetin lailla yrittänyt imeä itseeni muutakin tietoa noista koruista.

Minulta saa kysellä tunnistusapua tai muuta tietoa noista. En pahastu ollenkaan. Ja jos jollain pyörii nurkissa pölyttymässä ylimääräisiä Kalevala koruja tai niiden tapaisia koruja, niin ostan mielelläni jos hinta sattuu kohdalleen ja ko koru puuttuu kokoelmastani. Myös rikkinäiset ja huonokuntoisetkin kiinnostavat. Minulla on myös pari ystävää, jotka ovat näihin niin sanotusti hurahtaneet. Samoin muuten jos löytyy tyhjiä Kalevala korun rasioita tai ette muuten tarvitse niitä, niin minulta löytyisi kyllä käyttöä niille.

Kalevalaisin terveisin
-Saara-

P.S. Tässä teille päivän kevennys. Tuomitaankohan minut joskus korujen palvonnasta? =)